![سینما و مخاطب](https://www.erfanfaraji.ir/files/images/99-mehr/photo-1595769816263-9b910be24d5f.jpeg)
- ارسال شده در ۱۳۹۹ مهر ۱۰ ساعت ۱۶:۳۴
- توسط عرفان فرجی
- ۰ نظر
- در
سینما و مخاطب
سینمای ایران همواره در عرصههای بینالمللی موفق ظاهر شده اما...
نویسنده : عرفان فرجی
سینمای ایران همواره در عرصههای بینالمللی موفق ظاهر شده و بهویژه در چند سال گذشته تعداد جایزههای سینمایی ایران از جشنوارههای معتبر سینمایی افزایش داشته است. در کشور ما سالانه، بهطور تقریبی، بیش از ۱۰۰ فیلم تولید میشود که آماری حتی بیش از تولید فیلم در بسیاری از کشورهای اروپایی است. همچنین در کشورمان جشنوارهای برگزار میشود که قدمتی سیوشش ساله دارد. همه ساله تعداد بسیاری دانشجو در رشتههای گوناگون مرتبط با سینما از دانشگاههای معتبر کشور فارغالتحصیل میشوند و تعداد کلاسهای آزاد سینمایی روز به روز در حال افزایش است. با این اوصاف و با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه میرسیم که مردم ایران بالقوه، بسیار سینمارو و سینما دوست هستند و فیلمهای اکران شده مانند کشور هند با استقبال کمنظیری روبهرو میشوند و این صنعت بسیار پویا و درآمدزاست. اما متاسفانه آمار و ارقام خلاف این ادعاست و نشان از ریزش مخاطب در سینمای ایران دارد. در بررسی های انجام شده از آمار فروش فیلمها در ۵ ماه نخست سال ۹۸ نشان میدهد که میزان فروش سینما نسبت به مدت مشابه در سال۹۷ افزایش داشته، اما تعداد مخاطبان اندکی کاهش یافته است. میزان فروش سینمای ایران در ۵ ماه نخست سال به ۱۶۶ میلیارد و ۶۲۱ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان رسیده است و در این مدت ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۸۲ نفر به تماشای فیلمهای درحال اکران نشستند.این درحالی است که سال گذشته (۱۳۹۷) میزان فروش ۵ ماه نخست سال معادل ۱۳۲ میلیارد و ۱۸۴ میلیون و ۲ هزار تومان و تعداد تماشاگران ۱۵ میلیون و ۲۰۴ هزارو ۳۷۳ نفر بوده است. جدایی از این آمار ارقام که روز به روز در حال تغییر است سینما نقش مهمی در روند زندگی و رشد یک جامعه را بر عهده دارد و تولید فیلم های سینمایی از جمله هنرهای جذاب و مهم و تاثیر گذاری است که بیانگر احساسات، عواطف و عقاید کارگردان و نویسنده و دیگر عوامل آن مجموعه می باشد از همین رو می توان به نقش مهم هر فیلم بر روند رشد یا نزول یک ملت اشاره کرد . در طی سال های اخیر تغییرات چشم گیری در سینمای جهان و ایران اتفاق افتاد که در این مقاله به نقش و اهمیت سیمای ایران پرداخته می شود . لزوما نیازی به مرور بر تاریخ سینما ایران نیست می توان تاثیرات سینما را در همین چند سال اخیر مشاهده کرد به اعتقاد بنده سینما به قسمت تقسیم می شود سینمای گیشه و سینمای هنر . سینمای گیشه فیلم هایی هستند که فقط و فقط هدفشان فروش فیلم می باشد و هیچ دیدگاه هنری در آن وجود ندارد اما سینما هنر فیلم هایی گفته می شود که در جایگاه اول هنر در بالاترین درجه و اولویت قرار دارد یعنی فیلمی که اول از همه با ترکیبی از تکنیک های روانشناسی جامعه و کارگردانی به تولید آثاری می پردازد تا به یک هدفی مقدس و تعیین شده جدا از فروش آن برسد در این زمینه می توان فیلم هایی همچون روز صفر ، اتاق تاریک ، لاتاری ، کلمبوس ، فروشنده ، ابد ویک روز ، متری شیش و نیم و جدایی نادر از سیمین اشاره کرد اما در این میان خیلی از فیلم ای دیگر هستند که خوش ساختند و قابل فهم اما دلیلی بر با ارزش بودن یا هدف دار بودن ندارد به اعتقاد من یک فیلم سینمایی زمانی بالاترین نمره را به خود اختصاص میدهد که وقتی مخاطب بعد از دیدن آن از سینما خارج می شود قدرت تفکر بدهد و ذهن مخاطب را درگیر آن ماجرا از فیلم کند شاید بخشی از این ماجرا به ژانر فیلم هم ارتباط داشته باشد یعنی نمی توان گفت که حتی یک فیلم کمدی می تواند ارزشمند باشد یا خیر؟
یک نکته مهم دیگر در فیلمسازی که باز مرتبط با سینمای گیشه میشود
سینمای گیشه یعنی فیلم های سینمایی که فقط هدفشان فروش بالا و آوردن مخاطب به سالن های سینماست برای اینکار از بازیگر های مطرح و اسم های خاص و گول زننده که یکی از مهمترین ارکان تشویق مخاطب برای تماشای هر اثر هنری، نام اثر است که ترغیبکننده مخاطب برای به تماشا نشستن آن میشود؛ بخصوص در آثار سینمایی این نکته بسیار حائز اهمیت است. انتخاب عنوان درست برای یک اثر که در عین سادگی و قابل درک بودن بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و او را برای به تماشا نشستن ترغیب کند. اما مسئله اینجاست که نام فیلم باید دارای چه ویژگیهایی باشد. شاید در اولین گام باید سؤال ایجاد کند. کمی از یک موضوع را بیان کند، اما زیاد نگوید و درنهایت نام فیلم را خیلی با رمز و راز ارائه نکند، که نیاز به فکر کردن و هوشمندی زیاد مخاطب داشته باشد. نام فیلم باید بهسادگی و بهسرعت درک شود. نامگذاری فیلم فرصتی برای حدس زدن و بازی با مخاطب نیست، اگر مخاطب نام فیلم را درک نکند، بهاحتمال زیاد قدم بعدی را برای دیدن فیلم بر نخواهد داشت. چون تنها چند ثانیه فرصت دارید تا مفهوم فیلم را منتقل کنید.
در سینمای ایران، عنوان فیلمها عمدتاً در سه دسته قرار میگیرند: دسته اول بیشتر سعی میکنند با قرار دادن چند کلمه در کنار هم توجه همه را به خود جلب کنند و بیشتر در وادی خیال، ادبیات و یا شاعرانه هستند و در مورد آنچه باید دید، نمیگویند. "مانند نهنگ عنبر" . گروه دوم نامهایی که جذاب هستند و سؤال ایجاد میکنند. هدف آنها جلب مخاطب است و ممکن است ارتباطی هم با موضوع فیلم نداشته باشند؛ و گروه سوم نامهایی که مستقیماً با موضوع فیلم مرتبط هستند. مثل نام شخص، شهر و یا سوژهای مانند "سوپراستار" تهمینه میلانی" یا "دادستان" بزرگمهر رفیعا.
در پایان و در مجموع مبحث سینما و مخاطب یکی از مهم ترین مطالبی است که نوشتنش در این متنون تمامی ندارد و این مطالب نوشته شده نگاه اولیه و ظطحی بر این موضوع داشت منتظر مطالب خاص تر و ویژه تر باشید
یا حق
عرفان فرجی
دهم مهر ماه 1399
ارسال پاسخ
![0 0](https://www.erfanfaraji.ir/files/images/00-mordad/1.jpg)
عرفان فرجی فعالیتش را در باشگاه خبرنگاران جوان آغاز کرده و در شبکه جهانی العالم به عنوان تهیه کننده و مستند ساز ادامه داده و هم اکنون در حرفه مستند سازی و برنامه سازی در شبکه های مختلف سیما مشغول به فعالیت می باشد.
نمونه کار ها
![رزومه عرفان فرجی در یک نگاه](/thumbnail?src=https%3A%2F%2Fwww.erfanfaraji.ir%2Ffiles%2Fimages%2F02-khordad%2FDSC00051-copy.png&width=75&height=70&token=1efa9fe2653fc61f3700cb38456bbbba)
![جشنواره سلیمان سلامت](/thumbnail?src=https%3A%2F%2Fwww.erfanfaraji.ir%2Ffiles%2Fimages%2F01-dey%2F20211228103122384.jpg&width=75&height=70&token=906b31216a3d7baf332f766dd47e94f8)